آیا گلوگوم دیابت مغز است

11 مارس 2014-محققین انستیتوی علوم پزشکی هند و مرکز تحقیقات  بیومدیکال آمبدکار مکانیزم جدیدی را برای گلوکرم پیشنهاد داده اند آنها می گویند وقوع دیابت درمغز ممکن است سبب بروز تعدادی اختلالات نورودژنراتیو از جمله گلوکوم شود.

گلوکوم علت اصلی اختلالات برگشت ناپذیر بینایی و از دست دادن قدرت دید است. میلیونها نفر در سراسر جهان با این بیماری بینانی خود را از دست داده اند. درحال حاضر درمانی برای گلوکوم یا آب سیاه وجود ندارد. این بیماری یکی از پیچیده ترین بیماریهای انسانی  است.

 Muneeb Faiqو همکارانش تلاش کردند علت این اختلال را توضیح دهند که ممکن است نتایج این تحقیقات سبب ایجاد زمینه ی جدیدی از تحقیقات درباره ی این بیماری شود.گلوکوم یا آّب سیاه کوری غیر قابل بازگشتی است که تقریباً 65 میلیون نفر در سراسر  دنیا از آن رنج می برند. درمانی برای آب سیاه وجود ندارد، بهترین روش کاهش فشار داخل چشم با دارو یا از طریق جراحی است. البته بسیاری از بیماران علیرغم کاهش فشار داخل چشم و کنترل ظاهری این بیماری باز هم نابینا میشوند. درک درست از زمینه های اتیوپاتوژنیک این بیماری و ویژگی های مکانیکی گلوکوما برای ابداع  روشهای درمانی وخلق استراتژیهای جدید برای مدیریت این اختلال ضروری است.

درمقاله ی اخیر گلوکوما را دیابت مغز معرفی کردند یک فرضیه ی افراطی درباره ی طبیعت و پاتولوژی این بیماری که در مجله Medical Hypothesesمنتشر گردید. این فرضیه ممکن است بینش علمی دقیقی از جنبه های واقعی و رازهای زمینه ای این بیماری ارائه دهد.

محققین، به بررسی گلوکوم و سایر بیماریهای نورودجنراتیو از بسیاری از جنبه ها پرداختند و با یک مفهوم چند بعدی  و داخلی منسجم اعلام کردند که گلوکوم دیابت مغز است. براساس شباهت های قابل توجه در جنبه های ژنتیکی، بیوشیمیایی و مولکولی آنها تشخیص دادند که گلوکوم در حقیقت یک شکل خاص از دیابت مغز است. نویسندگان این مقاله در دپارتمان چشم پزشکی و علوم تشریح در انستیتو علوم پزشکی و آزمایشگاه بیوتکنولوژی و مرکز تحقیقات پزشکی Ambedkarبیماری گلوکوم را از بسیاری جنبه ها بررسی کردند.

نتایج این تحقیق یک تغییر شدید در درک گلوکوم وسایر اختلالات نورودجنراتیو مانند آلزایمر ایجاد می کند. این یافته ها ممکن است گلوکوم را به عنوان نوع دیگری از دیابت مطرح کند و مفاهیم  جدیدی  در درمان ومدیریت گلوکوم ایجاد نمایند و احتمالاً درمانهای جدیدی برای این بیماری ابداع خواهد شد که نتیجه ی منطقی اثبات این نظریه  خواهند بود.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/273811.php

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا